Wednesday, December 7, 2011

Foto - Bendera Britain diturunkan di Tehran


Sekumpulan warga Iran bertindak menyambut ulangtahun peristiwa 13 Aban 1358 di hadapan kedutaan Britain di Tehran dengan menurunkan bendera Britain dan menaikkan bendera Iran serta panji-panji tertera kalimah "Ya Husain".



Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Sekumpulan warga Iran yang disertai mahasiswa berkumpul di hadapan kedutaan Britain di Tehran tengah hari tadi untuk mengenang peristiwa 13 Aban 1358.

Perhimpunan ini menunjukkan kemurkaan mereka terhadap sekatan baru Barat berhubung program nuklear Iran.

Dengan tidak semena-mena, para mahasiswa menceroboh masuk ke dalam kedutaan dengan memanjat dinding, menurunkan bendera Union Jack dan menggantikannya dengan bendera Iran selain mengibarkan panji-panji yang tertera kalimah "Ya Husain".

Laungan "Allahuakbar" dan slogan anti Israel bergema di kawasan tersebut selain bendera Union Jack dan Zionis dibakar. Pasukan keselamatan gagal menyekat kemaraan orang ramai yang membuka pintu gerbang dan menceroboh masuk ke dalam kompleks kedutaan. Lambang kerajaan Britain juga dicabut dari dinding. Sambil mengibarkan panji-panji Ya Husain, penunjuk perasaan sempat membaca ziarah Asyura beramai-ramai.

Perhimpunan ini berakhir apabila Ketua Polis Tehran, Husain Sajjadi Niya meminta penunjuk perasaan keluar dari kedutaan dan membubarkan perhimpunan tersebut. Namun mahasiswa dan penunjuk perasaan kelihatan berada di sekitar luar kedutaan untuk menunaikan solat Maghrib dan Isya' berjemaah. Setelah itu mereka berikrar akan masuk lagi ke dalam kedutaan.

Kementerian luar Britain dalam reaksinya meminta Iran segera kembalikan keamanan kedutaan sambil mengecam keras pencerobohan tersebut. Kementerian luar menyatakan harapan supaya Iran dapat melindungi kedutaan asing dan mengawal keamanan dalam negaranya.

















 

Sumber: ABNA.IR

No comments:

Post a Comment